החירות לבחור בשינוי

בספר "מאמרות" קובע אחד מתלמידיו של קונפוציוס בתשובה לשאלה-
מהי התורה כולה על רגל אחת? –
כי הערך העליון הוא "אהבה הדדית"- וזה הערך העובר כחוט השני בכל תורתו .

ובימים אלו , כאשר פסח בפתח , ונחגוג את חג החירות , ונדבר על התם והרשע , ונציין את היציאה מעבדות לחירות , ונאכל לחם צר ומים לחץ  -
" ונתן לכם אדוני לחם צר ומים לחץ" ( ישעיהו ל' כ' ) – (חיים נחמן ביאליק התבדח ופירש את המשפט: לחם צר = מצות , מים לחץ= סודה ) ... -
בימים אלו- יש מקום להתעמק במהות האמיתית של ערך החירות , והדרכים להשגתה.
אם התורה כולה נתמכת בערך אהבה הדדית, בטוח שיש להתחיל מהפרט וכיצד הוא רואה עצמו , ובוודאי ששווה לבדוק האם המידות ואמות המוסר של האדם עומדות בקנה אחד עם התנהגותו.
סוקרטס שאל המון שאלות בנוגע למידות טובות , צדק ומוסר.
והנה אנו קוראים בהגדה שכנגד 4 בנים דיברה התורה ,ומבינים ששונים אנו איש מרעהו.
עניין המידות לא אוניברסלי ופנים רבות לו: חכם, תם, רשע, שאינו יודע לשאול , טוב לב, וכ"ו.

דגם התחלתי לתיקון המידות שבו מתגלמת "תורת הגדול" של קונפוציוס מכיל 3 עקרונות:
נתמקד בראשון שבהם- "תהליך תיקון המידות מתקדם מהמישור הפנימי של עצמות האדם כלפי חוץ , מקור כוח הנפש המוסרי של האדם".
על פי התפיסה המנג-דזהיאנית-
"מיום הלידה טמון בגרעין הפנימי הזה אור של שכל מוסרי וכוח פוטנציאלי להיות "טוב ומיטיב", גם בהגשמה עצמית של האדם וגם בהשפעה טובה על הזולת.
תיקון המידות כרוך בהסרת אבק התאוות האנוכיות של האדם על מנת שאורו הפנימי יוכל "להאיר" כלפי חוץ , ולהביא פעילות גומלין פוריה עם הזולת.
רק כך ניתן לשאוף להגיע להגשמה עצמית מלאה ולאיזון דינמי בין גוף לנפש".

ניתן להקביל את "אבק התאוות האנוכיות של האדם" למצב בטיסה בו המטוס מטפס מעלה וטס לתוך שכבת העננים.
זהו החלק הפחות נעים בטיסה- הראות אינה טובה, המטוס אינו יציב , הטלטלה בתוך העננות אינה נעימה , אך כשממשיכים לטפס לגובה ומגיעים לגובה שיוט – או אז ניתן לנשום לרווחה, להרגיש ביציבות של המטוס, לראות בהיר (ללא קשר למזג האוויר שנמצא מחתת לגובה העננים) ..
יכול להיות מצב בו יש מזג אוויר סוער , גשם , רעמים ברקים וסערה , אך כשעולים לגובה השיוט- בהיר, שקט , רגוע ונעים.
כשאדם נמצא בתוך הסערות הפנימיות שלו / הגחמות / התאוות / ההתמודדויות – כדאי ויעלה לגובה שיוט על מנת למצוא את המקום הבהיר , על מנת למצוא מחדש את המקום הפנימי הנכון, המדוייק והנקי – ומשם לפעול.
זה יהיה המקום בו לחלק של תיקון המידות- יהיה את הפוטנציאל הרב ביותר להגשמה.
זה יהיה המקום בו ניתן יהיה לבחור בשינוי , ולאפשר חירות לכך.
אהבה הדדית , והיכולת לאהוב – תלויה בבהירות הראייה , ביכולת להתבונן בחיים מתוך המקום הפנימי הנקי ( זה שקיים בגובה השיוט) , והחירות לערוך שינוי נמצאת וקיימת כל הזמן – רק צריך לקחת אותה.

אחת האמירות שנאמרו על קונפוציוס בסין המסורתית היתה –
שחוסר הצלחה אינו מלמד על חוסר גדולה ותהילה – " כל חייו לא שיחק לו לקונפוציוס המזל" – ויחד עם זאת איש לא זכה לתהילה גדולה משלו!
ולכן,
כל אלו שבטוחים שאינם יכולים לשנות ולהשתנות – זכרו:
החירות לבצע את השינוי קיימת כל הזמן והיא רק שאלה של בחירה.
"לא הצלחתי לשנות בעבר" – היא אמירה לא רלוונטית , כי חוסר הצלחה אינו מלמד על חוסר גדולה , וזה שעושה את המאמץ ורוצה לשנות את דפוסיו – ראוי לתהילה רבה.
חג חירות שמח

 חזור לדף המאמרים >>